İfade edici dil becerilerine başlarken adlandırma (labeling) çalışmasına başlamadan önce ilk olarak istek bildirme (manding) çalışmalarına başlarım.

Nicky Nükte ALTIKULAÇ. ABA Süpervizörü. MS, BCBA, EI (ABA Uzmanı) Davranış Terapisi Uzmanı yazdı.

İsteklerimizi elde etmek hepimiz için en güçlü motivasyon kaynağıdır. Dolayısıyla çocuklara isteklerini nasıl ifade edeceklerini (işaret, kelime, işaret dili, PECS) öğrettiğiniz zaman doğal olarak çocuğun iletişim kurmak için motivasyonunu da arttırmış oluyorsunuz. Hem de onların isteklerini elde ettikleri için kedilerini güçlü hissetmesini sağlıyorsunuz. Çocuğun spontan kullandığı 3-5 istek (manding) olduktan sonra adlandırma, pragmatik becerileri çalışmaya başlıyorum.

Pincer Grasp

Bir ipucu da çocukların kalem tutma becerileri üzerine olsun.

Çocuklarımızın kalem tutarken kullandıkları üç parmaklı (pincer grasp) tutuşunu desteklemek için yapabileceğimiz çalışmalar:

1- Pastel boyaları 2-3 cm’lik ufak parçalara kırıp bunlarla boyama yapmak,

2- Çocuğun avucunda tutması için küçük bir top verip kalemi öyle tutmasını sağlamak,

3- Kalemin ucuna takılan değişik şekillerdeki aparatlardan kullanmak,

4- Normalden kalın yada üçgen şeklindeki kalemleri kullanmak,

5- Kalemi tutacak üç parmağın üzerine küçük noktalar koyup “kalemi üç parmağımızla / noktalı parmaklarımızla tutacağız, diğer parmaklarımızı saklayacağız” gibi sözel ipucu ve gerektiğinde fiziksel ipucu vererek.