OTİZM HALA TABU

,

ABA Program Koordinatörü, ABA Deneyimli Özel Eğitim Uzmanı, M.S., BCBA Şirin Yılmaz, Türkiye’de bazı ailelerin çocuklarının otizmli olduğunu söylemekten çekindiklerini, bunun hala bir tabu olabildiğini söyledi.

 Bazı ailelerin tamamen içgüdüsel olarak, çocuklarını korumak için otizm tanısını sakladıklarını söyleyen Yılmaz, çocuklarına farklı gözle bakılmasından korktuklarını belirtti.

Amerika’da otizmli çocuklar ve yetişkinler için gündüzlü ve yatılı bir okul olan Community School of Maryland’da yürüttüğü okul müdürlüğü görevinden sonra Türkiye’ye geri dönüş yapan ve Algı ABA Terapi ve Çocuk Gelişim Merkezi’nde Koordinatör olarak göreve başlayan Yılmaz, iki ülke arasında otizme dair farklara değindi.

 “Amerika’da daha fazla eğitim kurumu bulunuyor ve devlet yardımları daha fazla,” diyen Yılmaz “Ancak orada da tek başına devlet desteği aileler için yeterli değil. Fakat en azından sağlık sigortaları pek çok eyalette ABA terapi giderlerini karşılayabiliyor ve aileler kendi ceplerinden çok fazla ödeme yapmıyor,” dedi.  Yılmaz, şu bilgileri aktardı:

“Türkiye’de ailelerin en büyük korkularından biri de çocuğumun  otizm raporu olursa, hayat boyu damgalanır ve sonra tanı grubundan çıksa bile bunun dezavantajlarını yaşar, örgün eğitime başladığında sıkıntı çeker, düşüncesi. Amerika’da ise otizmle ilgili yaşananlar çocuğa, aileye ve yaşadıkları eyalete göre değişse de çok fazla korkmalarını gerektirecek bir durum bulunmuyor. Bazı eyaletlerde çok erken yaşta okulla beraber özel eğitime başlayan çocuklar ilk başta zaten “otizm” değil “gelişimsel gerilik” olarak geçiyor kayıtlara. Üçüncü sınıfa gelene kadar da bu böyle sürebiliyor. Üçüncü sınıftan itibaren çocuk hala normal sınıfa geçemeyecek durumda ise tanısını yazıp ona göre bir programa koyuyorlar. Ama öyle bile olsa baktık ki çocuk gerçekten ilerliyor, otizm sınıfında olmasına gerek yok, o zaman kademeli bir şekilde örgün eğitime de normal sınıflara da katılabiliyor. Genel eğitim öğretmeni,  özel eğitimdeki otizm sınıfındaki öğretmeni ile çocuğu bir süre takip ediyor.  Beraber konsültasyon yapıyorlar ve yavaş yavaş o çocuğun genel eğitime geçmesi için herkes birlikte çalışıyor ve yardımcı oluyor.