Evde yapabileceğiniz etkinliklerle çocuğunuzun el-göz koordinasyonunun gelişimini destekleyebilirsiniz.

Yazı: Zeynep Baysal
Çocuk Gelişimi ve Eğitmeni
ABA Terapisti

Otizm Spektrum Bozukluğu içerisinde bulunan çocukların el-göz koordinasyonlarını sağlamakta güçlük çektiklerini sıklıkla gözlemliyoruz. Bu çocuklara eğitime ilk başladıklarında ağırlıklı olarak el-göz koordinasyon çalışmaları yapılmaktadır. Ve bu alanda başarıya ulaşmalarının epeyce uzun bir yol aldığı görülmektedir. Buradan yola çıkarak ebeveynlere bu konuda görev ve sorumluluklar verilmesi çok yerinde bir yaklaşım olacaktır.

Eğitimci aileyi bu konuda bilgilendirmeli ve çocukların el-göz koordinasyonlarını geliştirici etkinlik önerilerinde bulunmalıdır. Öğretmen ve ailenin iş birliğinin çocuğun gelişimindeki rolü oldukça büyüktür. Aileler eğitimcileriyle ilişkilerini sıkı tutmalı, çekinmeden her konuda soru sorabilmelidir. İş birliği çerçevesinde yapılan çalışmaların daha kısa sürede olumlu sonuçlara ulaştığını bilmekteyiz.

Ev etkinlikleri bu doğrultuda oldukça önem arz etmektedir. Yazımın başında da belirttiğim gibi bizler yeni bir çocukla çalışmaya başlarken birçok şey gibi el-göz koordinasyon durumunu değerlendiriyoruz. Ve çalışma programımızda çocukların bu yönünü geliştirici programlara sık sık yer veriyoruz. Bu noktada da aile desteğinin de işin içine girmesinin gerektiğini düşünüyorum. Bununla ilgili olarak aşağıdaki önerilerimi evde çocuğunuza rahatlıkla uygulayabilirsiniz.

* İşaret parmağını kullanarak farklı yüzeyler üzerinden geçme (Tırtıklı, kaygan, silikonlu, pürüzlü, mat, tüylü yüzeye dokunma gibi)

* Kalemle şekillerin üzerinden geçme (Önce basit geometrik şekiller sonrasında hayvan, sebze-meyve, nesne resimlerinin üzerinden geçme gibi…) Bu çalışma için kaynak olarak okul öncesi kitapları tercih edebilirsiniz

* Çeşitli boyama çalışmaları

* Çocuğun sevdiği oyuncakları kullanarak odanın bir ucundan diğer ucuna emekleyerek taşımak, koşarak taşımak veya bir kutuda bunları toplamak gibi bedenini kullanarak oyunlar oynama (Emekleyerek, yürüyerek ya da koşarak nesne taşıma, nesne eşleme çalışmaları ya da top atma, ip atlama, potaya basket atma çalışmaları)

* En az iki farklı nesnenin karışık olarak bulunduğu bir kaptan bu nesneleri gruplandırarak ayırma (Mercimek ve şekerlemenin bulunduğu kaplardan mercimek ve şekerlemeleri ayırma)

* İnce motor faaliyetleri çalışmaları (Mandal açıp kapama, küpleri kutuların içine atma, köpük kutulara pipetleri geçirme, ipe boncuk dizme, mantar çivi çalışmaları)

* Parmak kuklalarıyla yapılan müzikli çalışmalar (Şarkı söylerken kukla kullanımı hem kukla kullanma becerisine etki edecek hem de yaratıcılığına büyük katkı sağlayacaktır)

*Makasla kağıt kesme (Çocuğun gelişim durumu ve yaşına göre etkinliği çeşitlendirebilirsiniz)

*Puzzle çalışmaları (3, 6, 8,1 2, 15 parçalı puzzle çalışmaları)

* Özbakım çalışmaları (Bağcık bağlama, düğme ilikleme, çorap/ayakkabı giyme ve çıkarma, kaşık çatal kullanımı)

Yukarıda sıralamış olduğum çalışmaları çocuğunuzun ilgi ve ihtiyaçlarını, yaş ve gelişim düzeylerini göz önünde bulundurarak yapmaya çalışınız.

Bol eğlenceli vakitler.